Поиск по блогу:

вторник, 19 марта 2019 г.

«Брекс, ФЕС, пекс» або юридичні вправи

Вперше за весь час існування мого віртуального щоденника, — а я заснував цей блог сім з гаком років тому, — вирішив написати статтю українською мовою. Приводом для такого рішення стало бажання досконало розібратися з юридичними подробицями проблеми, що виникла навколо створенням приватної фотоелектричної системи (ФЕС), тобто власної сонячної електростанції.

Справа в тому, що мені, схоже, доведеться започаткувати рішучу бійку с чиновницькою зграєю: писати скарги, заяви, запити в різні органи влади, і я матиму це робити державною мовою. З іншого боку, проблема навряд чи зацікавить читачів з поза меж України, оскільки закони й нормативні акти, що розглядатимуться, регламентують питання, які стосуються тільки однієї країни, а громадяни цієї країни володіють українською мовою (який же він або вона громадянин чи громадянка, якщо не володіє?).

Читать дальше...

В тім, орієнтуючись на основну масу читачів мого журналу, подібні публікації українською мовою носитимуть поодинокий характер — решту статей зобов'язуюсь і надалі викладати на популярному новгородсько–московитському діалекті руської мови.

Тепер щодо самої проблеми. Під час моїх контактів с компаніями, які займаються постачанням і монтажем обладнання для приватних (и не тільки) СЕС, їх менеджери одноголосно намагалися переконати мене, що підключитися до «зеленого тарифу» можна тільки після приймання житлового будинку в експлуатацію. Нагадаю, що на поточний час мій об'єкт підключений в режимі, який забезпечує подачу потужності на «будівельні струмоприймачі». Проект електрозабезпечення мого будинку передбачає підключення до мереж на стадії будівництва, тобто використання «будівельних струмоприймачів» є легальним, офіційним і узгодженим. Більш того, після завершення будівництва (читай, «після приймання будинку в експлуатацію») демонтуванню підлягають тільки ті ланки внутрішніх електричних мереж, які непотрібні для електрозабезпечення мешканців — так зафіксовано в проекті, затвердженому Броварським РП «Київобленерго».

Іще нагадаю, що на початку зими, коли я тільки почав замислюватися над створенням власної СЕС–ФЕС, особливу увагу було приділено саме можливості підключення за «зеленим тарифом» на стадії будівництва, і ніщо не пророкувало ускладнень, але раптово — проблема.

Мені вдалося розшукати п'ять нормативних актів, які регламентують «зелений тариф»: по–перше, це закони України («Про електроенергетику» і «Про альтернативні джерела енергії»), по–друге, постанови НКРЕКППро затвердження Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб'єктів господарської діяльності та приватних домогосподарств», «Про затвердження Порядку продажу, обліку та розрахунків за електричну енергію, що вироблена з енергії сонячного випромінювання об’єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств» і «Про внесення змін до Порядку продажу, обліку та розрахунків за електричну енергію, що вироблена з енергії сонячного випромінювання об’єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств»). Необхідно зауважити, що НКРЕКП щоквартально приймає інші постанови щодо «зеленого тарифу», але вони виконують технічну функцію — коригують вартість, за якою генерувальна компанія закуповуватиме кіловат–години електроенергії з альтернативних джерел протягом наступного кварталу.

Закони, як їм і належить, визначають тільки загальні концептуальні засади введення й застосування «зеленого тарифа», тому не можуть відповісти на вузьке практичне питання, яке постало переді мною.
У тім, мою увагу привернув один с абзаців статті 5 «Державна політика в електроенергетиці» зі закону «Про електроенергетику»:

Державна політика в електроенергетиці базується на таких принципах:[…]
– сприяння розвитку альтернативної енергетики як екологічно чистої і безпаливної підгалузі енергетики шляхом встановлення "зеленого" тарифу[…]

Іще оптимістичніші перспективи пропонує стаття 3 «Основні засади державної політики у сфері альтернативних джерел енергії» закону «Про альтернативні джерела енергії»:

[…]
нарощування обсягів виробництва та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел, з метою економного витрачання традиційних паливно-енергетичних ресурсів та зменшення залежності України від їх імпорту шляхом реструктуризації виробництва і раціонального споживання енергії за рахунок збільшення частки енергії, виробленої з альтернативних джерел;
[…]

У мене не викликає сумніву, що обмеження у створенні приватної СЕС суперечать державній політиці, тобто є протизаконними.

Постанова НКРЕКП № 1421–2012 «Про затвердження Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб'єктів господарської діяльності та приватних домогосподарств» визначає, головним чином, фінансові аспекти «зеленого тарифу» — методику розрахунку и застосування. Отже, залишаються тільки два норматива, які мають справу саме з «продажем, обліком і розрахунками».

Фактично йдеться про один документ, постанову НКРЕ №170–2014 зі змінами, внесеними постановою НКРЕКП, — новою нацкомісією, реформованою з НКРЕ, — №229–2016. У результаті створився нормативний акт, який називається «Про затвердження Порядку продажу, обліку та розрахунків за електричну енергію, що вироблена з енергії сонячного випромінювання об’єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств», але сама інструкція озаглавлена «Порядок продажу, обліку та розрахунків за вироблену електричну енергію з альтернативних джерел енергії об'єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств». Тішить тільки те, що йдеться про приватні домогосподарства, тобто про те, що мені потрібно.

Отже, настає радісна мить: я добрався до того, що шукав — розділу II «Порядок введення в експлуатацію генеруючої установки» доленосної постанови НКРЕКП. Дозволю собі процитувати перший пункт цього розділу, оскільки саме він несе найбільше смислове навантаження:

Встановлення елементів електричного обладнання генеруючої установки (генеруючих установок) приватного домогосподарства здійснюється побутовим споживачем відповідно до рекомендацій заводів-виробників цього обладнання, визначених у технічній документації (паспортах електричного обладнання), та з дотриманням правил улаштування електроустановок.
У першому розділі постанови визначається значення термінів, які застосовуються в тексті. Природно, що ключовим є тлумачення приватного господарства: «об'єкт побутового споживача , на якому електрична енергія використовується відповідно до укладеного договору про користування електричною енергією». Отже, я — «побутовий споживач«», маю «укладений договір про користування електричною енергією» (для «будівельних струмоприймачів») і використовую «електричну енергію відповідно до укладеного договору».
На всяк випадок наведу визначення побутового споживача, яке також міститься в загальних положеннях (розділ I) постанови: «фізична особа, яка використовує в приватному домогосподарстві електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та комерційну діяльність.»

Є тлумачення і побутових потреб, але воно наведене у постанові КМУ №1357–1999 «Правила користування електричною енергією для населення», і на нього посилається постанова НКРЕКП, що розглядається:

побутові потреби - споживання (використання) електричної енергії для задоволення умов проживання та/або перебування фізичних осіб на об’єкті побутового споживача, включаючи прибудинкову (присадибну територію), в тому числі для індивідуального будівництва (реконструкції) об’єктів приватного домогосподарства, крім потреб підприємницької, господарської діяльності

Скажіть, будь ласка, чи можуть виникати сумніви, що у виділеному курсивом фрагменті йдеться саме про використання «будівельних струмоприймачів»?

Ретельно вивчивши зміст розділу II, я впевнено заявляю, що електропостачальник має право відмовити у підключенні до «зеленого тарифу» тільки в таких випадках:

  • якщо інверторне обладнання погіршує параметри якості електричної енергії електропостачальника (п.1 розділу II);
  • якщо загальна встановлена потужність генеруючої установки (генеруючих установок) перевищує 30 кВт або встановлена потужність генеруючої установки (генеруючих установок) перевищує дозволену до споживання потужність за договором про користування електричною енергією (п.4);
  • якщо під час облаштування вузла обліку (засобу обліку) представником електропостачальника буде виявлено відсутність змонтованої у приватному домогосподарстві генеруючої установки або неготовність цієї установки до експлуатації за призначенням (відсутність генерації у мережу, невідповідність встановленої потужності генеруючої установки, зазначеної у заяві-повідомленні та дозволеної до споживання потужності) — п.8.

Ніяких несподіванок не містить і текст заяви–повідомлення, яка додається до постанови (додаток №1); наведу його перший параграф:

Я, _______________________________, власник (користувач) приватного домогосподарства, яке розташоване за адресою: ___________________, проживаю (зареєстрований) за адресою: ___________________________, є побутовим споживачем електричної енергії відповідно до укладеного між мною та ___________________________ договору про користування електричною енергією від _________ № ____, повідомляю про те, що в приватному домогосподарстві здійснено монтаж генеруючої установки, яка виробляє електричну енергію з енергії сонячного випромінювання та/або енергії вітру (потрібне підкреслити).

А до заяви–повідомлення необхідно додати два примірника однолінійної схеми підключення генеруючої установки приватного домогосподарства і копію технічної документації на комплектуючі та електричне устаткування генеруючої установки. І все: ніде, в жодному документі не вимагається надання підтвердження прийняття будинку в експлуатацію! До речі, зверніть увагу, що форма заяви-повідомлення припускає уведення двох різних адрес для власника (користувача) приватного господарства, тобто опосередковано припускається, що на об'єкті постійно жити неможливо, оскільки він іще не прийнятий в експлуатацію.

Нагадаю, що вимога посадової особи надати відомості або документи, не передбачені чинними нормативними актами можуть розглядатися як спроба отримання хабара, тому якщо хтось спробує під час підключення до «зеленого тарифу» з'ясувати, чи прийнятий мій будинок в експлуатацію, я без вагань попереджатиму допитливого чиновника, що НАБУ не спить.

Для того, щоб остаточно розставити крапки над «і», а також над «ї», я сьогодні звернувся зі запитом на публічно інформацію до НКРЕКП з проханням внести ясність у правомірність вимог щодо обов'язкового прийняття будівлі в експлуатацію для підключення приватної СЕС до «зеленого тарифу». Схоже, моя бійка за альтернативну енергетику почалася.



Комментариев нет:

Отправить комментарий